ماشین عجیب‌الخلقه‌ که ترکیبی از ون و وانت است/ عکس

خودروی GMC سنتور نام خود را از موجودی افسانه‌ای با نام سنتور یا قنطورس گرفته است که ترکیبی از انسان و اسب در نظر گرفته می‌شود. این جلوه را در طراحی آن هم می‌توان دید که یک ترکیب چشمگیر از پیکاپ و مینی ون از آب در آمده است. البته GMC سنتور نمونه کاملاً نویی در صنعت خودرو نبود و کورویر ۹۵ رمپ‌ساید ساخته شورلت، پیکاپ‌های تایپ ۲ فولکس واگن و کانسپت ۱۹۷۳ اکسپلورر فورد نمونه‌های کابین جلوی مشابه آن هستند. خودروی مفهومی فراموش شده جی ام سی اما طراحی جالب توجهی دارد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

GMC سنتور، تلاشی برای ادغام پیکاپ و مینی ون

المان اصلی طراحی GMC سنتور را در نمای جلوی آن می‌توان پیدا کرد که شیشه جلو به‌صورت یکپارچه تا وسط بدنه کش پیدا کرده است. به‌ادعای جی ام سی، این خودروی متفاوت به‌لطف همین طراحی از لحاظ آیرودینامیک به خروجی مثال‌زدنی دست پیدا کرده بود. جلوی فضای داخلی این خودروی کانسپت دو صندلی باکت راحت قرار داده شده بود و یک صندلی یکسره نیمکتی با ظرفیت ۳ نفر و البته راحتی به‌مراتب کمتر در عقب جا گرفته بود.

ماشین عجیب‌الخلقه‌ که ترکیبی از ون و وانت است/ عکس

البته GMC سنتور فقط دو در برای قسمت جلو داشت و به‌همین خاطر، سرنشینان برای نشستن در قسمت عقب چاره‌ای نداشتند جز اینکه کمی خود را کج و معوج کنند. هرچند نمی‌توان از این نکته چشم‌پوشی کرد که در طراحی این خودروی مفهومی، راحتی در اولویت نبوده است و ممکن بود نهایتاً طراحی راحت‌تر و سازگارتری برای ورودی به صندلی عقب در نظر گرفته شود.

بیشتر که وارد جزئیات فضای داخلی کانسپت فراموش شده جی ام سی شویم، کنسول مرکزی پر از دکمه‌های مختلف برای کنترل فناوری‌های به‌روز این خودرو به چشم می‌آید. این درحالی است که روی فرمان فقط چند دکمه مشاهده می‌شود و می‌توان آن را نسبتاً مینیمال دانست.

ماشین عجیب‌الخلقه‌ که ترکیبی از ون و وانت است/ عکس

زیر بدنه منحصر به فرد GMC سنتور یک پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی ۲۴ سوپاپ افقی در قسمت جلوی محور عقب قرار دارد. ضمن این، گفته می‌شود که این خودروی مفهومی مجهز به یک گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته آزمایشی بود، ولی در همه تصاویر آن دسته‌دنده دستی به چشم می‌خورْد.

ویژگی‌های درخور توجه GMC سنتور به همین موارد مذکور ختم نمی‌شود. از لحاظ مشخصات فنی باید گفت که این خودروی کانسپت از سیستم تعلیق بادی با ارتفاع ثابت نسبت به زمین و ترمزهای ضد قفل برخوردار بود. همچنین بنا به گفته جی ام سی، اتاق بار سنتور ظرفیت حمل بار ۹۰۰ کیلوگرمی داشت و قادر به حمل یک تریلر بیش از ۲۲۰۰ کیلوگرم بود.

۵۸۵۸

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *