تغییر در نحوه سوخت‌گیری خودروها/ زمان حذف کارت سوخت اعلام شد

به گزارش آرمان آرا، چندی قبل در برنامه‌ای با حضور عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، طرح آزمایشی انتقال سهمیه کارت سوخت به کارت بانکی در یکی از پمپ بنزین‌های تهران به صورت آزمایشی اجرا شد.

قارس نوشت: هدف قانونگذار از انتقال سهمیه سوخت کارت سوخت به کارت ملی ،برقراری عدالت بین آحاد ملت و برخورداری همه مردم از سهمیه سوخت یارانه‌ای است.

در این زمینه کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تبیین آخرین وضعیت انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی ، گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در صورت تهیه و تدوین آیین‌نامه اجرایی این طرح از سوی هیئت وزیران، اقدام‌های اجرایی را انجام می‌دهد.

در اجرای قانون مذکور نشست‌های متعدد کارشناسی و مدیریتی با محوریت سازمان برنامه و بودجه و همکاری وزارت نفت و بانک مرکزی به‌منظور تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی طرح انجام پذیرفت و در نشست‌های متعدد کمیسیون اقتصادی دفتر هیئت دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در انتظار تعیین تکلیف در کمیسیون مزبور است.

در صورت تهیه و تدوین آیین‌نامه اجرایی طرح با رعایت ملاحظات فنی، امنیتی و پدافندی و تصویب آن از سوی هیئت وزیران که مطابق قانون بودجه مسئولیت تهیه پیش‌نویس آن بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی است، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مطابق آیین‌نامه، اقدام‌های اجرایی را انجام می‌دهد.

برخی کارشناسان معتقدند، با انتقال سهمیه کارت سوخت به کارت بانکی ، میزان مصرف سوخت افزایش پیدا می‌کند اما عده‌ای دیگر نیز می‌گویند سوخت یارانه‌ای فقط مربوط به افراد دارای خودرو نیست بلکه متعلق همه است و با این اقدام افرادی که احتیاج به سوخت ندارند می‌توانند سهمیه سوخت خود را در بازار انرژی بورس انرژی به فروش برسانند و به این ترتیب یک عدالت در برخورداری از یارانه سوخت برای همه شهروندان ایران برقرار می‌شود.

در حال حاضر در کشور حدود ۲۵ میلیون خودرو و ۱۱ میلیون موتور سیکلت داریم و مصرف روزانه بنزین به حدود ۱۲۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد، اما عده زیادی از شهروندان هیچگونه وسیله نقلیه شخصی مانند موتور و ماشین در اختیار ندارند و در نتیجه سهمیه سوختی نیز به آنها تعلق نمی‌گیرد.

برخی کارشناسان نیز معتقدند ، دولت به جای اختصاص سهمیه سوخت یارانه به همه افراد،زیرساخت‌های حمل و نقل درون شهری و برون شهری را فراهم کند تا به این وسیله میزان تقاضا برای داشتن خودرو شخصی و نیز مصرف حامل‌های انرژی مانند بنزین و گازوئیل کاهش پیدا کند.

223225

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *