اعلام زمانبندی و الزامات اجرایی آزمونهای گواهینامه و دانشنامه تخصصی
به گزارش آرمان آرا به نقل از وزارت بهداشت، شهریار نفیسی، مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در جلسه در گزارش خود به تشریح فرآیند انتخاب دبیران در دوره جدید پرداخت و گفت: براساس آییننامه جدید و با مشارکت حداکثری اعضای بوردهای تخصصی، فرآیند انتخاب دبیران به صورت الکترونیک انجام شد که در مجموع ۵۲ دبیر بورد تخصصی و فوق تخصصی در رشته های بالینی پزشکی با رای اعضای بورد انتخاب و منصوب شدند.
وی با اشاره به انتظارات جدید دبیرخانه از اعضای هیئتهای ممتحنه افزود: تعیین جانشین دبیران با مشورت بوردها انجام خواهد شد و در ادامه ابلاغهای مربوطه صادر میشود. نقش سنتی هیئتهای ممتحنه در طراحی سؤالات بورد همچنان محفوظ است، اما در کنار آن، بر تقویت نقش در ارزیابی، ارزشیابی و اعتباربخشی بخشهای آموزشی تأکید داریم.
نفیسی از اساتید حاضر خواست تا نمایندهای برای تشکیل کمیته ارزشیابی و اعتباربخشی درون هر بورد معرفی کنند. همچنین بر اهمیت مشارکت در سیاستگذاری رشتههای تخصصی و فوقتخصصی تأکید کرد و از تشکیل کمیسیون سیاستگذاری در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی خبر داد.
وی همچنین درباره برنامهریزی برای تعیین استانداردهای عمومی و تخصصی اعتباربخشی با همکاری دانشگاهها سخن گفت و اظهار کرد: برای فلوشیپها نیز ساختار کمیته سیاستگذاری در حال تدوین است تا سیاستگذاریها با همکاری بوردها و انجمنهای علمی صورت گیرد.
مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت زمانبندی آزمونهای پیشرو و الزامات اجرایی آزمون گواهینامه و دانشنامه تخصصی را تشریح و اعلام کرد: آزمون کتبی گواهینامه و دانشنامه در تاریخ ۶ شهریور برنامهریزی شده و فرآیند طراحی سؤالات از ۲۲ مرداد آغاز میشود.
وی افزود: پس از آزمون کتبی، مراحل بررسی اعتراضات و برگزاری آزمون شفاهی دنبال خواهد شد. اعلام نتایج نهایی در اواسط مهر صورت میگیرد و سپس فرآیند تکمیل ظرفیت رشته های فوق تخصصی، جذب در هیئت علمی و تقسیم نیروی انسانی در سطح کشور ادامه مییابد.
تأکید بر نقش کلیدی بوردهای تخصصی در سیاستگذاری آموزشی و ارتقای کیفی رشتهها
سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، نیز با اشاره به اهمیت نقش بوردها در نظام آموزشی کشور، اظهار کرد: تأکید ما بر این است که در دوره پیشرو، برنامهریزی و مدیریت دقیقتری از سوی بوردهای تخصصی و فوقتخصصی در سه محور اصلی ارزیابی، ارزشیابی و سیاستگذاری رشتهها صورت گیرد.
وی افزود: ضروری است بوردها با نگاهی آیندهنگر، نقشه راه ۱۰ ساله رشتههای تخصصی خود را ترسیم کنند. این نقشه باید شامل بازنگری محتوای آموزشی، حذف بخشهای غیرضروری، طراحی برنامههای جدید و ارتقای ساختارهای موجود باشد.
حسینی همچنین بر جایگاه ویژه بوردها در برگزاری آزمونهای تخصصی تأکید کرد و گفت: اگرچه آزمونها از مهمترین وظایف بوردهاست، اما نباید نقش بورد به صرف برگزاری آزمون سالانه محدود شود. انتظار میرود که بوردها به محور توسعه رشتههای تخصصی تبدیل شوند و در طول سال با جلسات متوالی، با بهرهگیری از ظرفیت انجمنهای علمی، چهرههای برجسته و صاحبنظر هر رشته، نقش فعالتری ایفا کنند.
وی ادامه داد: همکاری بوردها با انجمنهای علمی میتواند به تقویت فعالیتهای بینرشتهای و نیز ارتقای جایگاه علمی رشتهها بینجامد. این تعامل، باید مستمر، هدفمند و فراگیر باشد.
حسینی، از همراهی وزارت بهداشت با هدایت وزیر بهداشت، در پشتیبانی همهجانبه از این مسیر خبر داد و تصریح کرد: وزارتخانه تمام ظرفیت خود را در اختیار بوردها قرار خواهد داد تا این مسیر تحول، به شکلی ثمربخش طی شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!